Den tvåfaldiga vägen
Visdomen ger oss rådet att börja det andliga sökandet på den långa vägen. Efter någon tid kan den korta vägen introduceras, varvid tonvikten växelvis läggs på den ena och den andra av de båda vägarna. Detta skapar ett slags rytm där förbättringen av karaktären öppnar för en fördjupad intuition, vilken i sin tur bidrar till fortsatt förädling av karaktären.
15.23.5.174Lyssna
Förespråkarna för den långa vägen hävdar att medvetandet måste tränas och hjärtat renas innan upplysningen är möjlig. Förespråkarna för den korta vägen hävdar att det är tillräckligt att ställa egot åt sidan och bejaka Överjaget. Filosofen studerar fakta som kommer fram genom observation och forskning. Han kommer till slutsatsen att båda metoderna måste användas parallellt för att säkerställa att upplysningen inte endast blir hållbar utan även komplett.
15.23.5.166Lyssna
… Faktum är att den långa vägen inte är komplett utan den korta.
15.23.5.156, utdragLyssna
Genom att ge all vår uppmärksamhet till Överjaget glömmer vi oss själva. Likaså när vi minns det eller uppmärksammar dess olika aspekter blir det möjligt att nå bortom egot. Detta förklarar varför vi måste in på den korta vägen om det förberedande arbete som lagts ner på den långa ska kunna slutföras.
15.23.4.2Lyssna
I teorin bör vi vandra den långa vägen före den korta. Men i praktiken sker det bara under en begränsad tid, därefter används båda vägarna parallellt.
15.23.5.196Lyssna
… Det finns ingen bestämd utvecklingsväg som är lika för alla sökare. Någon behöver mindre av den korta vägen och mer av den långa, för andra är det tvärt om. Men för de flesta är en kombination av båda vägarna det bästa …
3.2.1.209, utdragLyssna
Att samtidigt gå både den korta och den långa vägen betyder inte bara mer balanserade framsteg utan också snabbare. Övningarna arbetar växelvis med oss. Fel och brister mals sönder mellan dem som om de vore kvarnstenar.
15.23.5.163Lyssna
De står inte i opposition till varandra utan kompletterar i stället varandra. Om den långa vägen är en brant klättring uppåt så är den korta vägen sökandets soliga sida.
15.23.5.186Lyssna
Hos den insiktsfulle sökaren råder en subtil harmoni mellan aktiviteterna på den långa och den korta vägen. Detta är en aspekt av det som menas med att vara balanserad. Ur denna förening kommer ”den andra födelsen”, den nya människa som till sist återspeglar Överjagets upphöjda medvetande.
3.2.5.163Lyssna
Den tvåfaldiga vägen är absolut nödvändig: Å ena sidan ansträngningen att övervinna egots överhöghet, å den andra försöken att ständigt minnas Överjaget, din verkliga identitet. Det senare är nådens väg.
15.23.5.193Lyssna
På den långa vägen gör vi olika övningar. Nu, vid ingången till den korta vägen, kan dessa övningar temporärt läggas åt sidan för att senare då och då tas upp igen. På detta sätt kan båda vägarna förenas och användas parallellt.
15.23.5.164Lyssna
Det är riktigt att den långa vägen är förberedande och att den korta vägen är mer avancerad. Men det är också sant att den ena är ofullständig utan den andra. Det bästa är att ta till sig så mycket vi kan av båda vägarna..
15.23.5.168Lyssna
Om den långa vägen ger oss nödvändig styrka, renhet och koncentrationsförmåga, så används allt detta på den korta vägen för att förena egomedvetandet med Överjaget.
15.23.4.11Lyssna
Detta är skillnaden mellan att enbart vara engagerad på den långa vägen och att vandra både den långa och den korta vägen parallellt. I det senare fallet tillkommer inre vägledning och beskyddande frid, jämvikt och harmoni samt att framstegen i det andliga sökandet kommer snabbare.
15.23.5.185Lyssna
Det är inte fråga om att välja mellan två vägar. Nybörjaren kan knappast förstå vad den korta vägen innebär, än mindre vandra den. Därför är han hänvisad till den långa vägen. Men den som har kommit lite längre i sitt andliga sökande, trött på den långa vägens mödor och missräkningar, vänder sig med lättnad till den korta. Studier och erfarenheter har nu förberett honom för den.
15.23.4.115Lyssna
Två slags arbete pågår parallellt. Långsamt frigör vi oss från tingen som håller oss fångna, från allt detta som binder oss – samtidigt som vår innerliga längtan efter det heliga gör det möjligt för det högre medvetandet att fylla det tomrum i hjärtat som det lägre lämnar efter sig.
3.2.7.27Lyssna
I bägge fallen är det förenat med risker att begränsa sina ansträngningar enbart till den ena av vägarna. Det kan visa sig ödesdigert att ge upp försöken att förbättra sin karaktär bara för att man har gått över till den korta vägen. Å andra sidan kan det vara frustrerande att enbart begränsa sig till detta utvecklingsarbete. Den förnuftiga balans, som filosofin förordar, är att varken lämna den korta eller den långa vägen utan att använda båda vägarna parallellt.
15.23.5.160Lyssna
Den ödmjuka, hängivna attityden minskar inte när den mystiska växer. Även den kommer att växa, sida vid sida med den mystiska. Mer och mer befriar den sig från själviska intressen och idéer tills den övergår i ren kärlek till Överjaget — för Överjagets egen skull.
12.18.1.94Lyssna
Det som har påbörjats måste avslutas. Vi måste fortsätta ända tills den frid och den insikt, den styrka och den godhet som dessa sällsynta, inspirerande glimtar av den högre verkligheten ger oss, har blivit en permanent närvaro i vårt liv.
14.22.8.30Lyssna
Klicka HÄR för att komma till Biblioteket.