Överjag och ego
Det vi vanligen uppfattar som vårt jag är en idé som skiftar karaktär från år till år. Detta är det personliga jaget. Men det finns också något annat som står oss mycket nära och som hela tiden är med oss i dessa ständigt skiftande idéer om vad jag är, nämligen känslan av att vara till, att existera – och den förändras inte. Detta är vårt verkliga, aldrig upphörande jag.
6.8.2.1Lyssna
Vad beror det på att så många är så omedvetna om sin egen högre existens? Svaret är att förmågan att vara medveten just är denna högre existens. Det vi vet, vet vi tack vare medvetandet inom oss. Detta inom oss, som vet, är vårt gudomliga element …
13.21.2.136, utdragLyssna
Vi identifierar oss med våra tankar, känslor eller passioner. Vår verkliga identitet undgår oss på detta sätt.
6.8.4.7Lyssna
Ända från barndomen och under hela livet går vi igenom den ena förändringen efter den andra, det gäller både kroppen, känslorna och tankarna. Även den idé vi har om oss själva, om vår personlighet, förändras. Var finns jaget, vad är jaget eller egot om det saknar en obruten identitet?
6.8.2.54Lyssna
Vi har en dubbel existens. Den ytliga delen av vårt medvetande finns i tiden, den verkliga delen är bortom tiden. Förtvivlan och olyckor som kan upplevas i den ena delen påverkar inte den underbara frid som utan avbrott råder i den andra.
13.19.2.48Lyssna
Som egon är vi tveklöst individuella varelser. Denna åtskillnad är inte ifrågasatt. Men som manifestationer av den enda, gränslösa livskraften är det en allvarlig missuppfattning att tro att vi har en alldeles egen, av denna kraft oberoende existens.
6.8.1.144Lyssna
Alla dessa små medvetanden som befolkar universum och är aktiva i naturens olika riken hade aldrig kunnat uppstå om det inte funnits ett universellt medvetande där de har sin grund. Dessa begränsade medvetanden pekar på existensen av det universella, och antyder sitt eget gudomliga ursprung. Den materialistiska idén att intelligent liv i individuella centra kunde ha skapats av ointelligent ”materia” är orimlig. Den strider mot allt förnuft.
13.21.3.62Lyssna
Det finns inte olika medvetanden i människan, däremot olika kvaliteter av ett och samma medvetande hos var och en.
13.21.2.134Lyssna
Den lägre naturen är oförbätterligt fientlig gentemot den högre. Den föredrar sina flyktiga nöjen med åtföljande lidanden liksom sina synder med deras smärtsamma konsekvenser, därför att det ger en känsla av liv.
7.11.1.13Lyssna
Fortsätt att fundera över skillnaderna mellan det personliga egot och det opersonliga Överjaget tills du har genomskådat dem i grunden.
6.8.1.31Lyssna
Det finns en djupare nivå av medvetande i varje människas inre, ett medvetande som inte påverkas av hennes passioner, som inte störs av hennes begär och inte berörs av hennes sinnesförändringar.
14.22.3.369Lyssna
Det vore fel att tro att det finns två oberoende medvetanden som är åtskilda från varandra i vårt inre – det lägre egomedvetandet och det högre Överjagsmedvetandet – där det senare, självt fördolt, observerar det förra. Men det finns bara ett enda oberoende, upplysande medvetande. Allt annat är begränsade och reflekterade bilder i detta medvetande. Egot består av en serie tankar som är beroende av det högre.
6.8.1.74Lyssna
Eftersom jag är en medveten varelse har jag såväl sinnesförnimmelser som tankar och känslor. Det medvetande som gör detta möjligt fanns före både förnimmelserna och tankarna. Detta är lika sant för nyfödda barn som för döende åldringar, men undgår den materialistiskt sinnade obducenten som dissekerar kroppen …
13.21.2.175, utdragLyssna
Det högre medvetande som människor söker på så många olika sätt — i extas eller förtvivlan — är redan hos oss men fördolt och kvävt av vårt begränsade egomedvetande…
6.8.4.193, utdragLyssna
Det ”jag” som hindras av sin okunnighet och sina begränsningar är oansenligt jämfört med det ”jag” som hjälper oss framåt och uppåt genom det andliga sökandet, och som vi en dag kommer att bli. Vårt personliga jag — kontrollerat och renat, ödmjukt, undergivet och hänvisat till sin rätta plats — får redan nu glädja sig åt glimtar av denna dag, kortvariga uppenbarelser av det som ger oss välsignelse och ofattbar inre frid …
14.22.5.104, utdragLyssna
Sinnesorganen informerar oss om tingen i vår omgivning, om hur de är beskaffade. Men utan hjälp av medvetandet skulle detta aldrig vara möjligt, vi skulle aldrig få veta något om världen. Detta är lätt att bevisa, för när medvetandet dras bort från sinnesorganen, exempelvis under djup koncentration, försvinner omgivningen ur medvetandet. Vi har knappast alls någon vetskap om den. Slutsatsen är att vi bara kan uppfatta det som medvetandet presenterar för oss.
13.21.1.36Lyssna
Medvetande är den unika beståndsdelen i varje upplevelse …
3.2.3.29, utdragLyssna
För intellektuella är det viktigt att inse att vi inte är våra tankar, att de är projektioner från medvetandet. Att vi är det medvetande varifrån tankarna kommer.
5.7.1.73Lyssna
Överjaget är en levande realitet. Ingen skulle kasta bort sin tid och slösa sina krafter på att försöka finna det om det bara vore ett fantasifullt resultat av tankar och känslor.
14.22.3.415Lyssna
Intellektet kan inte känna sig självt, det måste ha ett objekt. Men det som är bakom intellektet känner det. Överjaget är det enda väsen som kan känna sig självt, som kan foga samman subjekt och objekt till ett.
5.7.1.207Lyssna
… Idén att vi har ett högre jag, övertygelsen om att vi har en själ, bryter igenom egots ”begränsade existens” med en oemotståndlig, avslöjande kraft. Det är som att komma ut i flödande solljus efter en dyster resa genom en lång och mörk tunnel …
14.22.8.107, utdragLyssna
Något att förundra sig över är att djurisk åtrå, mänsklig förslagenhet och änglalik upphöjdhet kan samsas i en och samma person. Detta är mysteriet människan i ett nötskal.
16.26.4.56Lyssna
Klicka HÄR för att komma till Biblioteket.