Ge upp egot
… Varje gång vi stillar vandrande tankar under meditationen — ger vi upp egot. Varje gång vi lägger begären åt sidan inför ett avgörande beslut — ger vi upp egot. Varje gång vi disciplinerar kroppen, passionerna och vårt agerande — ger vi upp egot …
1.1.0.33, utdragLyssna
Att ge upp egot är att ge upp tankarna på det. Detta sker genom att stilla dem när som helst i det dagliga livet när vi blir medvetna om dem. När det händer försvinner egot … Denna konst att låta egot hamna i bakgrunden genom att plötsligt stoppa dess brusande flod av tankar kan inte åstadkommas utan vidare om vi inte tidigare har övat oss i regelbunden meditation …
6.8.4.151, utdragLyssna
Ett viktigt skäl till att de stora andliga lärarna alltid hos sina elever har inskärpt betydelsen av att ge upp egot är detta: När egot ständigt är sysselsatt med sina egna personliga angelägenheter begränsar det i hög grad sina möjligheter. Det kan inte nå den opersonliga verkligheten som är så annorlunda och så långt borta från vad det tänker på dag efter dag, år efter år. Endast genom att ta avstånd från sina självpåtagna trivialiteter kan det mänskliga medvetandet uppleva oändligheten, den gudomliga själen som är dess innersta verklighet.
6.8.4.2Lyssna
Att bli identifierad med Överjaget är det viktiga arbete som vi är satta att utföra och som livet i den här världen hjälper oss att förverkliga. Allt annat är bara bekväma undanflykter för att hålla oss sysselsatta så att samvetet inte behöver påminna om den mest angelägna av alla plikter.
15.23.1.36Lyssna
Identifikation med det bästa jaget inom oss är den givna uppgiften för alla människor. Målet uppnås endera genom många erfarenheter under lång tid och med mycket lidande eller genom öppenhet för andlig undervisning, lyhördhet för uppenbarelser, meditation, utveckling av intuition samt ett klokt och insiktsfullt leverne …
2.1.5.18, utdragLyssna
Så länge rädslan att ge upp egot är starkare än längtan efter att uppgå i det medvetande som finns bortom det, är vi fortfarande hänvisade till egots mörker.
12.18.4.18Lyssna
Den mentala resan genom attityder, ståndpunkter och åsikter leder slutligen till något som går utöver dem helt och hållet – en identitetsförskjutning från egot till Överjaget.
15.23.1.50Lyssna
Att ge upp egot är mycket svårt men likväl vår enda uppgift. Rätt attityd ställer egot i skuggan och ger oss frid, medan en felaktig inställning förstärker egot och drar med sig lidande …
3.2.3.29, utdragLyssna
Se dig själv som en enskild individ och du kommer med säkerhet att dö. Identifiera dig med det Universella medvetandet och du är odödlig, eftersom det alltid och för evigt är närvarande. Vi känner varken början eller slut på den kosmiska processen. Den ÄR. Det är allt som kan sägas. Var det högre och inte det lägre. Var gränslös och hemlös som rymden. Identifiera dig med helheten bortom tiden. Se dig inte som utanför och åtskild, dra inte upp några gränser. Men detta är det svåraste av allt, eftersom det kräver att vi inser vår egen relativa obetydlighet i det ändlösa och gränslösa perspektivet. Den förändring som måste till är helt och hållet mental. Ändra ditt synsätt och ”himmelriket är ditt.”
13.21.5.95Lyssna
Här och nu, i detta ögonblick, kan vi glömma både det förflutna och framtiden. Vi kan söka det rena medvetandet, inte de identifikationer som det har blandats ihop med och som det förr eller senare måste befria sig ifrån. Här och nu, i detta ögonblick, kan vi bejaka vår sanna identitet och vara med om uppvaknandet i det högre medvetandet och inte skjuta det på framtiden.
15.24.3.256Lyssna
… Vi måste låta den universella livskraften, som redan finns i det inre, ta full kontroll över vårt hjärta och vårt medvetande. Det som står i vägen är det personliga egot, som har skilt sig från den universella livskraften och anser sig själv vara fullt komplett. Den filosofiska skolningen är avsedd att övervinna denna egoism, eller som Jesus uttryckte det: ”Ge upp dig själv om du vill finna dig själv.”
3.2.4.47, utdragLyssna
… ”Allting har ett pris” är ett talesätt som gäller lika mycket i det inre livet som i affärslivet. Att överlämna sitt liv till den högre makten betyder att ge upp egot. Men detta är en bedrift som är så gott som omöjlig om den ska ske samlat och på en och samma gång, men fullt möjlig om den genomförs gradvis och med en aspekt i taget. Det finns aspekter av egot, exempelvis passionerna, som man kan försöka avstå från även innan man har lyckats med uppgivandet av egot i dess helhet …
12.18.4.137, utdragLyssna
Även om priset för det andliga uppvaknandet, som innebär ett gradvis uppgivande av det lägre jaget, är högt och smärtsamt därför att detta jag är det enda vi vanligen känner till, får vi för varje sådant uppgivande en kompensation som är minst lika stor som det vi har övergett. I själva verket överträffas det många gånger om. Denna belöning är inte bara teoretisk, utan i hög grad en verklig upplevelse. Till sist, när det lägre jaget har givits upp helt och hållet, får vi uppleva något som endast ofullständigt kan beskrivas med ord, nämligen en känsla av underbar, inre frid. Men eftersom förtvivlan inte kan finnas samtidigt med frid i vårt medvetande, faller det bort. Endast friden blir kvar. En varning är dock här på sin plats. Det högre jaget kompenserar oss aldrig förrän ett tillräckligt uppgivande av egot har ägt rum. Om detta sker lite efter hand, något som vanligen är det enda möjliga, kommer också den underbara belöningen till oss undan för undan.
6.8.4.443Lyssna
En människas inställning till frågan om fri vilja förändras när hon ger upp sitt liv till Överjaget. Då måste attityden förändras, för hädanefter ska hon vara lojal, inte mot egots önskemål och begär, utan mot Överjagets påbud. Om båda stämmer överens är allt väl och behagligt. Om inte, och om hon lyder det högre jaget som hon måste, kan det inte längre sägas att hon har en fri vilja. Men ej heller att hon inte har det, eftersom Överjaget är inne i henne, inte utanför. Överjaget är inget främmande och åtskilt utan i högsta grad hon själv på hennes bästa och högsta nivå …
6.9.4.140, utdragLyssna
När Jesus uppmanar ”Lägg alla bördor på mig” och Krishna ”Låt mig göra allt arbete”, menar båda att vi ska föreställa oss att alla våra svårigheter bärs och att alla handlingar utförs av det högre jaget om vi ännu inte har funnit det, och att ersätta det personliga egot i det dagliga livet när vi väl har funnit det.
15.23.6.44Lyssna
När en människa medvetet ber om att bli förenad med Överjaget, accepterar hon omedvetet förutsättningen för att detta ska kunna ske, nämligen att hon helt och fullt överlämnar sig till Överjaget …
12.18.4.138, utdragLyssna
Identifikationen med Överjaget måste vara så fullständig som möjligt. Vi måste vara Överjaget, inte bara sökare som mediterar över det.
15.23.6.116Lyssna
Ju mer vi ger upp oss själva till Överjaget, som en konsekvens av glimtar om vad Överjaget kräver av oss, desto fortare kommer glimtarnas flyktighet att ersättas av ett permanent tillstånd.
14.22.8.83Lyssna
Klicka HÄR för att komma till Biblioteket.