In på den korta vägen
Den långa vägen intresserar sig för egot, den korta för Överjaget. Detta är den grundläggande skillnaden mellan dem.
15.23.5.39Lyssna
Om den centrala uppgiften på den långa vägen är att utveckla, disciplinera och förbereda egot så är uppgiften på den korta vägen att nå utöver egot.
15.23.5.30Lyssna
Den långa vägen kräver en oavbruten viljeanspänning – den korta en oavlåtlig, kärleksfull uppmärksamhet.
15.23.5.88Lyssna
Nybörjare och andra som har hunnit lite längre i sitt sökande undervisas om den långa vägen, därför att de är mogna för att ta till sig idén om förbättring av egot men inte för den högre idén om egots overklighet. Det senare hör till den korta vägen, där uppmärksamheten flyttas från det begränsade egot, från idén om att försöka göra egot perfekt till det väsentliga, till vår verkliga identitet.
15.23.4.6Lyssna
Uppgiften är inte bara att göra så gott vi kan med allt som den långa vägen begär av oss. Vi måste också kunna släppa det helt och hållet och ägna uppmärksamheten åt de helt annorlunda krav som vi ställs inför på den korta vägen.
3.2.5.199Lyssna
Den långa vägen täcker in alla förberedande stadier som leder fram till, men inte inkluderar de avgörande slutliga stegen. Den långa vägen är till för att undanröja hinder för den kommande upplysningen medan dessa steg, som tillhör den korta vägen, har att göra med den slutliga upplysningen.
15.23.4.10Lyssna
Om övningarna på den långa vägen börjar kännas övermäktiga, är det sannolikt ett tecken på att det är dags att gå över till den korta vägen, att flytta identifikationen till Överjaget och att etablera dig där.
15.23.4.129Lyssna
… Att disciplinera egot kan vi fortsätta med hur länge som helst, eftersom det alltid hittar på nya sätt att hålla oss sysselsatta med sina övningar. Vi tänker inte på att övningarna hela tiden är egots projekt. Och vad har egot för anledning att utplåna sig självt? Uppvaknandet, som är målet för våra ansträngningar, kan aldrig uppnås så länge egot står hindrande i vägen. När vi till sist får detta klart för oss, finns det inte längre något alternativ till den korta vägen. Nu är vi redo för den.
15.23.4.119, utdragLyssna
Den långa vägen utvecklar många värdefulla egenskaper och är till stor nytta. Men den kan inte uppenbara sanningen, skänka nåd och ge oss upplysning. För detta måste vi vända oss till den korta vägen.
15.23.2.156Lyssna
Sökaren på den långa vägen är upptagen med att lära sig att koncentrera tankarna under meditationen … Sökaren på den korta vägen är inriktad på att förenas med Överjaget, målet för alla dessa ansträngningar …
15.23.5.64, utdragLyssna
Det andliga sökandet består av två delar. I den första delen, som kallas den långa vägen, blir sökaren en ny person. I den andra, som kallas den korta vägen, blir han upplyst.
15.23.5.41Lyssna
… På den långa vägen är det många som längtar efter upplevelser – mystiska, ockulta, psykiska. Egot vill ha dem, egot vill uppleva glädje över att göra framsteg, egot vill känna sig betydelsefullt. Men på den korta vägen finns det inga önskemål över huvud taget om inre upplevelser. När vi redan är i verkligheten finns ingen längtan efter något mer …
3.2.1.209, utdragLyssna
På den långa vägen söker vi Överjaget, dess sanning och verklighet. Det innebär att vi använder egots krafter och möjligheter. På den korta vägen är vi stilla och låter sanning, verklighet och Överjagets nåd söka sanningen för vår räkning. Egot finns då inte längre med i bilden.
15.23.5.78Lyssna
Meditationsövningar på den långa vägen utvecklar förmågan att finna inre stillhet. På den korta vägen tillkommer (1) vissheten att jag är stillheten och (2) övningen att alltid minnas att vara stillheten.
15.23.4.68Lyssna
Även om den långa vägen inte leder till upplysning på egen hand så undanröjer den hinder, förbereder sökaren och öppnar dörren till den korta vägen som så småningom kan föra honom till det andliga uppvaknandet.
15.23.4.48Lyssna
De flesta som börjar på den korta vägen har haft en glimt av Överjaget. Annars skulle det vara för svårt för dem att fatta vad den egentligen handlar om. Den långa vägen med dess studier och övningar är en förberedelse för det mer avancerade sökandet på den korta. Den kallas den långa vägen därför att det är så mycket som ska göras där: karaktärsutveckling, utveckling av känslolivet …
15.23.5.2, utdragLyssna
På den långa vägen är tankarna alltför ofta upptagna av det personliga jaget och alltför sällan av Överjaget. Den benådade vändpunkten nås när vi med en aldrig sinande förtröstan bortser från oss själva.
15.23.1.46Lyssna
… När förberedelserna (på den långa vägen) har nått en viss omfattning går sökaren in på den korta vägen för att avsluta arbetet. Detta tar jämförelsevis mycket mindre tid i anspråk. Och eftersom den korta vägen kan ge full upplysning när som helst, slutar den tvärt. Det han försöker åstadkomma på den långa vägen fortsätter av sig självt så snart han helt och fullt är etablerad på den korta …
15.23.5.2, utdragLyssna
När Jesus gav rådet: ”Lägg ner din börda …”, uttalade han en perfekt inbjudan att gå över till den korta vägen.
15.23.5.144Lyssna
… De förberedande stadierna i sökandet är över. Hittills har vi främst varit hänvisade till våra egna ansträngningar. Nu är det Överjaget som tar hand om vår fortsatta utveckling. Passivitet är allt som förväntas av oss – för att undvika att det heliga arbetet ska störas av okunniga och ogenomtänkta viljeyttringar från egot …
3.2.9.30, utdragLyssna
… Så här kan hela processen sammanfattas: Den långa vägen leder till den korta, och den korta vägen leder till ett ändlöst, egofritt medvetande. Detta är nåd.
15.23.5.206, utdragLyssna
Klicka HÄR för att komma till Biblioteket.