Spåra jaget till dess källa
Vanlig meditation sysslar fortfarande med egot och kan därför inte nå de hisnande höjder där Gud kan upptäckas och upplevas. Meditatören är fortfarande alltför upptagen av sin egen utveckling, av sina egna problem och sina egna ambitioner. Avancerad, icke dualistisk meditation lägger allt detta åt sidan för att i stället minnas Gud och identifiera sig med Gud.
15.23.6.2Lyssna
Om du försöker förnimma det medvetande med vars hjälp du varseblir världen, använder du den snabbaste och mest direkta metoden för att upptäcka Överjaget. Detta är vad Ramana Maharshi menade när han sa: ”Spåra jaget tillbaka till dess källa.”
14.22.5.6Lyssna
Fördold bakom varje enskild tanke finns det gudomliga element som gör det möjligt för oss att bli medvetna om tanken ifråga. Om vi söker detta element måste vi börja med att vidga mellanrummet mellan tankarna, därefter stoppa tankarna helt och hållet för att slutligen meditera över deras ursprung.
15.23.8.159Lyssna
… När vi känner att stillheten sänker sig över oss ska vi lägga allt åt sidan som vi håller på med — och dröja kvar i den så länge vi kan eller så länge den pågår …
15.23.6.200, utdragLyssna
Den betydelsefulla fasen i meditationen inleds när vårt eget arbete upphör och medvetandet tar över och börjar dra in oss i sig självt. Detta är en märklig erfarenhet eftersom vi inte vet hur det gick till när våra egna ansträngningar upphörde. På något sätt leds vi att släppa taget och att öppna oss för det passiva tillstånd som omärkligt smyger sig på.
15.23.7.266Lyssna
Om du uppmärksamt lyckas följa den subtila känslan tillbaka till dess ursprung, kommer en belöning som är oändligt mycket större och rikare än den tycktes lova från början.
14.22.1.291Lyssna
…Medvetandet dras så djupt in i sig självt och blir så försjunket i sig självt att den yttre världen helt försvinner. Upplevelsen att på alla sidor vara omgärdad av ett högre medvetande, beskyddande och välgörande, är mycket stark. Det är en känsla av fullkomligt välbefinnande i denna fridfulla närvaro …
15.23.7.11, utdragLyssna
Ur denna stillhet kommer det ljus vi söker samt den vägledning och styrka vi behöver.
15.24.4.137Lyssna
Den som vill gå in i kontemplation måste släppa varje tanke så fort den visar sig, oavsett hur upphöjd eller helig den verkar, eftersom den med säkerhet följs av nya associationer. Hur intressanta eller lockande dessa avvikelser än må vara vid andra tillfällen, så är de nu just detta – störande avvikelser. Vi måste söka tomheten utan sidoblickar.
15.23.7.162Lyssna
Efter att total tystnad har uppnåtts måste vi tålmodigt invänta vad som kommer att hända härnäst. Detta kan inte påskyndas eller forceras fram. I själva verket vore det ett effektivt hinder för att något skulle manifesteras.
15.23.7.261Lyssna
Klart avgränsade stadier markerar framstegen i meditationen. Först tonar yttervärlden bort ur medvetandet, därefter den närmaste omgivningen, sedan kroppen och till sist – egot.
15.23.7.52Lyssna
Vi kan känna hur vår uppmärksamhet plötsligt men oerhört försiktigt dras inåt. När detta sker måste vi vara ytterst lyhörda för den svaga viskningen från Överjaget som är dess ursprung. Det kommer nu att visa sig oerhört värdefullt att ta en paus från det vi sysslar med för tillfället. För om vi vänder oss inåt, som vi uppmanas att göra, kommer viskningen snabbt att växa till något som överväldigar hela vår varelse. Och när vi koncentrerar oss helt på detta inre lyssnande leds vi, bildlikt talat, till Överjagets heliga förgård. Besöket kan bli kort, men också mycket vackert, mycket välgörande och underbart upplysande.
14.22.5.113Lyssna
När du, under meditationen, väl har fångat den inre tonen av ditt eget varande, försök då att hålla fast vid den känsliga, inåtvända lyhördheten som fångade den.
15.23.6.228Lyssna
Ju djupare du kan nå när du väl har ”tonat in” till Överjaget, och ju längre du kan stanna där, desto mer nytta och glädje får du rent allmänt. Och desto större kreativitet blir möjlig när det gäller idéer, konstnärligt skapande och intuitioner.
14.22.2.20Lyssna
Vid en viss punkt sker en förändring i medvetandet — från viljestyrd uppmärksamhet, dvs koncentration, till ett tillstånd av passivt mottagande, dvs kontemplation. Detta sker av sig självt, genom nåd.
15.23.7.240Lyssna
Det är inte bara fråga om att stoppa tankarna, även om detta är en förutsättning, utan också något mer – en alert vakenhet och öppenhet gentemot den gudomliga närvaron.
15.23.7.45Lyssna
Det är inte tillräckligt att försöka stilla kroppen och medvetandet. Föresatsen måste vara att samtidigt ha uppmärksamheten riktad mot Överjaget som är bortom både kropp och medvetande.
1.4.0.48Lyssna
När koncentrationen når ett visst djup och inte försvagas börjar egot tona bort och sjunka in i sitt ursprung. Det löses upp och förenas med sin heliga källa. Egot är då så nära Gud som det kan komma.
15.23.7.205Lyssna
När all rörelse har upphört, när kroppen är orörlig och tankarna lagt sig till ro, har vi uppnått det som kineserna kallat Wu Wei, vilket betyder att vara stilla, att inte göra något. Detta för med sig en underbar frid, eftersom alla begär men också alla förhoppningar om andlig tillväxt har stillats. Vi är nu nära sökandets fullbordan, men så länge friden inte är varaktig, måste sökandet gå vidare …
15.24.3.289, utdragLyssna
Om vi kan tränga in tillräckligt djupt i stillheten, når vi ett medvetandetillstånd bortom tiden. Detta måste vara det tillstånd som Nya Testamentet syftar på när det sägs att det inte mer ska vara någon tid.
15.24.3.257Lyssna
Den styrka som behövs för outtröttlig mystisk kontemplation måste till en början komma från egots egen uthållighet, men till sist från Överjagets nåd.
12.18.5.156Lyssna
Klicka HÄR för att komma till Biblioteket.